Catàleg
Espai Cruïlla
Recursos
Atenció al docent
Serveis
Projectes educatius
Accés usuaris
Usuari nou
He oblidat la contrasenya
29056 Professors registrats
29056 Professors registrats
Torna
5 aprenentatges que hauríem de tenir en acabar l'escola 23-09-2014
Eduquem els alumnes perquè desenvolupin competències, aprenguin conceptes i construeixin nous coneixements, en definitiva, els eduquem perquè aprenguin a aprendre. Educar és formar els ciutadans del futur. Atesos els reptes que tenim al davant, l'únic que sabem del futur és que, segurament, serà completament diferent de com ens l'imaginem ara. Per això, el significat més genuí de l'educació, el de formar persones capaces d'afrontar diferents contextos, pren tot el sentit. Amb aquesta idea i per començar el curs, us acostem una reflexió sobre 5 aprenentatges que tots hauríem de tenir. I l'escola ens hi pot ajudar.

Article original: SM Conectados
Autor: Javier Gómez
 
Volem presentar-vos cinc aprenentatges que els alumnes haurien d'adquirir abans d'acabar l'etapa escolar. No parlem de matemàtiques, ni de llengua, ni de coneixement del medi, ni de música.
 
Parlem d'aprenentatges que no són al currículum i que determinen el veritable èxit de l'escola, que no és altre que preparar noves generacions per a que siguin millors que les anteriors.

 
1. Aprendre a valorar-se com a individu:
 
  • Disposar d'una autoestima sana. L'alumne o alumna hauria d’aprendre a valorar-se d’acord amb la realitat, sense basar-se en rols estereotipats ni en modes.
  • Gaudir i mostrar una imatge saludable del seu cos, en armonia amb la seva personalitat.
  • Tenir assumit el dret de ser tractat amb el nivell de respecte al qual tots els éssers humans tenen dret i, en cas de necessitat de defensar-se, saber com fer-ho sense recórrer a la violència.
  • Aprendre a valorar els propis mèrits i èxits personals de manera justa, d’acord amb la realitat i amb una percepció raonable de l’esforç que el nen o nena hagi hagut de fer per aconseguir-los.
  • Ser conscient que invertir en un mateix és una de les millors inversions que es poden fer: aprendre a gaudir del temps lliure, a tenir aficions, participar en grups i fer amistats.
 
2. Aprendre a valorar-se com a individu dins d'una societat:
 
  • Fomentar la idea que l’ésser humà és valuós i que cadascun es mereix el mateix nivell de respecte que els altres.
  • Desenvolupar el concepte d’empatia, aprendre a posar-se en el lloc dels altres.
  • Aprendre a fer bons amics i a mantenir l’amistat en el temps, sempre respectant la manera de ser de cada u, i la individualitat en front del grup.
  • Ser humils. Que els nens i nenes tinguin la capacitat d’entendre la petitesa del nostre univers personal en l’àmbit de les coses i en relació als universos personals dels altres els ajudarà a ser més realistes i a relativitzar els problemes.
 
3. Fomentar la independència:
 
  • Independència intel·lectual. Aprendre a defensar les pròpies creences davant del grup.
  • Independència emocional. Ensenyar als alumnes a no sentir la necessitat de rebre sempre l’aprovació dels altres, ni a dependre en excés de l’atenció dels altres, ni a deixar-se influir o cedir davant de la pressió del grup.
  • Independència social. Que els nens i nenes aprenguin a tenir cura d’ells mateixos, tant a nivell físic, com emocional i social.
 
4. Fomentar la curiositat i el pensament crític:
 
  • Ensenyar els infants a examinar-se i qüestionar-se, tant ells mateixos com el món que els envolta i a fer-ho de manera justa, sense deixar cap hipòtesi per contrastar sempre que estigui al seu abasta. El pensament crític i l’autoexamen són essencials per convertir-se en persones efectives a nivell social.
  • Fomentar la curiositat. Fer que aprenguin a cultivar interessos personals, animar-los a tenir aficions i fer que els pares o els amics propers les coneguin i hi participin.
  • Aprofitar totes les oportunitats per enfrontar-los a noves idees i experiències i acompanyar-los en el procés d’aprenentatge.
 
5. Fomentar el desenvolupament emocional i l'expressió personal:

  • Ensenyar-los a utilitzar la llibertat d'expressió, a gaudir-ne, reivindicar-la i exigir-la com un imperatiu, ajudar-los i animar-los a utilitzar aquest dret d'una manera sana i constructiva.
  • Autodisciplina. Mostrar als infants que la millor manera de reeixir és ser disciplinats en les tasques necessàries per assolir els objectius que ens plantegem.
  • Desactivar l'autocomplaença. Desterrar la idea que, davant dels errors, la millor solució és buscar una sortida i evitar enfrontar-se als problemes.
 
 
 
 
© Editorial Cruïlla | Grup editorial SM
Condicions d'ús
Política de privadesa
Política de galetes