Catàleg
Espai Cruïlla
Recursos
Atenció al docent
Serveis
Projectes educatius
Accés usuaris
Usuari nou
He oblidat la contrasenya
29056 Professors registrats
29056 Professors registrats
Torna
Aprendre a fer mapes conceptuals jugant 27-12-2013
Des de sempre els estudiants han utilitzat esquemes com a tècnica d'estudi. L'aparició de noves fórmules per ordenar i relacionar continguts més properes al constructivisme, com ara els mapes de conceptes, s'han adoptat àmpliament en el món educatiu. Perquè siguin d'utilitat és important que els alumnes sàpiguen utilitzar-los.
 
El mapa conceptual, que es basa en idees pedagògiques com l'aprenentatge significatiu, la construcció del propi coneixement o el treball col·laboratiu, s'ha fet present a totes les aules ja sigui com a tècnica d'aprenentatge per part de l'alumne, per exposar un tema per part del professor o també per comprovar el nivell de comprensió assolit.
 
En qualsevol ús, l'èxit dels mapes conceptuals depèn que els alumnes entenguin què són i sàpiguen utilitzar-los i beneficiar-se'n per adquirir nous coneixements.
 
Amb aquesta idea, recuperem un article d'Alberto J.Cañas, fundador de l'Institute for Human and Machine Cognition (IHMC) i el software CmapTools –una de les eines d'elaboració de mapes conceptuals més coneguda per la comunitat educativa internacional- titulat Uso de Juegos para Introducir Mapas Conceptuales en Educación Primaria que proposa utilitzar el joc per practicar l'elaboració de mapes conceptuals.

El text recull 4 models de joc que resumim per la seva simplicitat i la versatilitat d'aplicació a l'aula:
 
  1. Daus de conceptes
    Cada alumne llança dos daus amb 6 conceptes cada un que prèviament ha escollit el professor o bé entre tots en una pluja d'idees a partir d'una pregunta. Amb el resultat dels daus l'alumne ha de construir una proposició que relacioni dos conceptes. Quan els nens i nenes tinguin un llistat prou ampli de relacions de conceptes és el moment d'elaborar el mapa conceptual.

  2. Joc de memòria
    Seguint la mateixa idea que en el joc de daus, es proposa escriure diversos conceptes en targetes girades de cara avall i que els alumnes han d'anar destapant per construir el seu mapa conceptual.

  3. Teranyina de conceptes
    En aquest cas els alumnes assumeixen ells el rol de concepte. Cada nena o nena en representa un i han d’unir-se amb un fil de llana –que representarà les relacions- i escriure les paraules d'enllaç en un paper o un post-it que penjaran del fil.

  4. Objectes o conceptes en un espai
    En aquest joc es proposa distribuir objectes que representin conceptes o bé targetes amb els conceptes escrits en un espai, com ara un aula. Els alumnes escullen dos objectes o conceptes i estableixen les relacions.

 
 
Enllaços
Espai de recursos i documentació sobre mapes conceptuals de CmapTools
 
 
 
 
© Editorial Cruïlla | Grup editorial SM
Condicions d'ús
Política de privadesa
Política de galetes