Catàleg
Espai Cruïlla
Recursos
Atenció al docent
Serveis
Projectes educatius
Accés usuaris
Usuari nou
He oblidat la contrasenya
29056 Professors registrats
29056 Professors registrats
Torna
Noves maneres d'estudiar clàssiques 04-07-2014
Sovint es posa en dubte la utilitat d'estudiar llatí i grec a ESO i Batxillerat. Davant d'això, els professors d'aquestes matèries s'han acostumat a defensar-les d'una manera militant. Un d'aquests professors, Joan Mut Arbós, de l'institut Emili Darder de Palma ho ha fet desenvolupant i perfeccionant durant anys un mètode que actualitza la forma d'ensenyar les llengües clàssiques i que aquest curs publica a Cruïlla en forma de dos llibres per a primer de Batxillerat: Grec i Llatí.

Des del moment en què es va publicar l'avantprojecte, la tramitació de la LOMCE ha posat en alerta -quan no en peu de guerra- una onada de col·lectius de mestres i professors. Un dels primers en organitzar-se va ser el de professors de cultura clàssica, grec i llatí, davant la possibilitat que s’eliminés l’obligatorietat d’aquests estudis. Finalment les matèries de llatí i grec s’han mantingut com a obligatòries en el Batxillerat d’Humanitats però aquesta no és la primera vegada que aquestes assignatures es posen en dubte.
 
En una societat que valora el resultat de qualsevol acció amb paràmetres utilitaris o econòmics, a banda d’ensenyar, els professors de clàssiques es veuen obligats a justificar la importància de les seves classes.

Un dels principals arguments a favor és que conèixer el grec i el llatí facilita l’aprenentatge d’altres llengües. El president de la Sociedad Española de Estudios Clásicos de Castelló y València, Esteban Bérchez Castaño, argumenta en aquest article que també afavoreixen l’aprenentatge de l’anglès ja que més de la meitat del vocabulari prové del llatí i el grec i categories gramaticals –com el gènere neutre o el genitiu saxó- resulten més comprensibles per a un estudiant de llatí i grec que per a un alumne que no cursi aquestes matèries.
 
Deixant de banda els coneixements lingüístics, els estudis de clàssiques aporten altres coneixements importants sobre història i sobre el bagatge cultural, literari i artístic de la nostra societat. A més, Bérchez Castaño, també defensa la presència d’aquestes matèries en una etapa educativa (ESO i Batxillerat) en què es pretén una formació integral dels alumnes i que comprèn un gran nombre d’assignatures amb la finalitat els nois i noies puguin trobar les seves preferències.
 
Per al proper curs Cruïlla ha publicat un nou projecte de clàssiques per a primer de Batxillerat, format per dos llibres, Llatí i Grec. L’autor del projecte, Joan Mut Arbós, professor de l’institut Darder de Palma, és un d’aquests docents que “militen” pel llatí i el grec.
 
Joan Mut és conegut entre el cercle de professors de clàssiques per haver impulsat un nou mètode d’ensenyament de llatí i grec, que és el que ara recull en el projecte de Cruïlla.
 
Es tracta d’un mètode desenvolupat, provat i documentat amb materials de creació pròpia durant anys, que ha comptat amb la col·laboració de diversos docents que l’han aplicat a les seves aules i han col·laborat amb Mut per adaptar-lo i millorar-lo.
 
Recentment Joan Mut ha explicat com va crear i què aporta aquest mètode en aquesta entrevista al Diari de Mallorca.
 
En el pròleg dels llibres, l’autor presenta el mètode com una “renovació de fons” en la manera d’ensenyar aquests estudis, especialment per “la importància que es dóna a l’estudi del lèxic i en la manera de presentar una gradació total dels continguts”.
 
A la pràctica, aquests nous enfocaments es concreten de diferents maneres, per exemple, en un vocabulari de 600 mots freqüents que permet a l’alumne prescindir del diccionari en una etapa inicial per anar ampliant i construint el seu propi vocabulari després, mentre avança en la competència lingüística. La gradació de tots els continguts per a l’alumne significa que en tot moment pot practicar el que ha après sense que s’hagi d’enfrontar a estructures lingüístiques que encara no coneix.
 
Els continguts lingüístics es presenten contextualitzats en aspectes de la vida cultural i social de l’antiguitat. Les unitats s’organitzen en temes com ara les creences, la vida social i privada, l’organtizació política, l’economia... els quals es treballen de manera relacionada en els dos llibres (Llatí i Grec) amb la qual cosa es fa un treball paral·lel de les dues assignatures.
 
Per últim, el suggeriment de nombrosos recursos addicionals com exercicis interactius, pàgines web, pel·lícules, novel·les o còmics contribueixen a tenir una visió àmplia i actual del món antic i les llengües clàssiques.
 
Enllaços:
 
 
 
 
© Editorial Cruïlla | Grup editorial SM
Condicions d'ús
Política de privadesa
Política de galetes